Friday, 19 August 2011

Lailatul Qadr

1 comments
Assalaamualaikum...

Hari ini genaplah 19 hari kita berpuasa Ramadhan. esok, akan masuklah fasa ketiga bulan Ramadhan yang amat penting sebagaimana diisyaratkan oleh Rasulullah dalam sabdanya yang masyhur itu. Fasa yang menjanjikan "i'tqumminannaar" ataupun kebebasan dari api neraka.

Syeikh Abdus Somad Rahimahullah menukilkan dalam kitab fadhoilnya, iaitu kitab Jam'ul fawaaid Wa Jawaahiril Qolaaid, bahawa Anas Bin Malik menyatakan bahawa barangsiapa yang memuji Allah akan ketibaan bulan ini, nescaya Allah akan memberi keafiatan dan kemudahan dalam urusannya pada tahun itu. Imam Ali RA juga menyatakan barangsiapa berdoa bila masuknya bulan Ramadhan dan suka ia akan kedatangannya, Allah akan menyuruh satu malaikat menyapu namanya dari senarai orang-orang yang akan masuk neraka.

Tentang malam Lailatul Qadr pula, Imam Bukhari meriwayatkan dalam kitab sahihnya bahawa rasulullah SAW bersabda yang bermaksud " Janganlah kamu bertengkar sesama sendiri. Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku tentang bilakah  Lailatul Qadr itu. Setelah diwahyukan, aku berlari untuk memberitahu kamu semua kerana tersangat gembira. Tiba-tiba, dipertengahan jalan, ada dua orang saudaramu yang sedang bergaduh dan aku meleraikannya sehingga aku lupa akan wahyu tentang bilakah Lailatul Qadr tadi. namun begitu, lupaku itu adalah rahmat bagi ummatku".

Dalam hadis yang lain pula, baginda mewasiatkan agar kita mencari malam tersebut pada sepuluh Ramadhan yang akhir. Ianya adalah terlebih baik dari seribu bulan. Mengikut Syeikh Abdus Somad,  seribu bulan bersamaan dengan 83 tahun dan 4 bulan, atau bersamaan dengan 30,000 hari dan 30,000 malam. Barangsiapa yang beramal pada malam itu, nescaya ia akan dibalas oleh Allah satu kebajikan dengan 30,000 pahala. Itulah kelebihan malam tersebut dibandingkan dengan malam-malam yang biasa.

Tentang bilakah berlakunya Lailatul Qadr, ulama' berselisih pendapat tentang bilakah ianya berlaku kerana tiada nas ataupun hadis yang menyatakannya. Namun, ada hadis sahih yang menyatakan ianya jatuh pada sepuluh akhir, iaitu pada malam-malam yang ganjil. Ianya adalah terletak dalam ilmu Allah dan Allah ingin menguji sejauh mana ketaatan dan kesungguhan kita dalam beribadah padaNya.

Walaupun begitu, ada ulama' yang masih memberi pendapat masing-masing tentang Lailatul Qadr ini. Antaranya, Imam Soohibut Tanbiih menyatakan, kalimah Lailatul Qadr terdiri daripada 9 kalimah dan Allah menyebutnya sebanyak 3 kali, jika dikira ianya menjadi 27. maka beliau berpendapat malam Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 27. Ibnu Abi Hurairah juga menyatakan" Aku tidak pernah luput dari malam Lailatul Qadr selama hayatku. Jika puasa bermula pada hari Ahad, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 29.Jika puasa bermula pada hari Isnin, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 21. Jika puasa bermula pada hari selasa, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 25. Jika puasa bermula pada hari Rabu, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 29. Jika puasa bermula pada hari Khamis, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 25. Jika puasa bermula pada hari Jumaat, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 25. Dan Jika puasa bermula pada hari Sabtu, maka Lailatul Qadr jatuh pada malam ke 27. Manakala Imam Syafie pula berpendapat, lailatul Qadr jatuh pada malam ke 21.

Itulah antara pendapat yang masyhur yang kita pelajari. Ianya hanyalah pendapat ulama' yang tidak bersandarkan nas-nas yang sahih. Namun begitu, ianya boleh dijadikan panduan kerana mungkin ianya adalah berdasarkan pengalaman, pengamatan dan penelitian mendalam seseorang ulama' yang muktabar dalam menentukan sesuatu perkara. Yang penting, kita mendirikan malam pada sepuluh yang akhir sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis-hadis rasulullah yang sahih.

Wallaahu A'lam.

One Response so far.

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Leave a Reply

 

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

kEBAKaRAN juGaK..

kEBAKaRAN juGaK..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

KANTiN sEKOLahLa..

KANTiN sEKOLahLa..

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

BlOK sEKoLAh..

BlOK sEKoLAh..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

mURiD yANg bAiK...

mURiD yANg bAiK...

Ni hUkM dARi LuAr.....

Ni  hUkM dARi LuAr.....

depaN zOoo...

depaN zOoo...

dAri ataS baNguNan

dAri ataS baNguNan

oRanG kuAt SurAu Ni

oRanG kuAt SurAu Ni

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

kANTiN jUGAK...

kANTiN jUGAK...

mEEtiNG jUGaK dAA..

mEEtiNG jUGaK dAA..

KetA SapA ni...

KetA SapA ni...

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

Ni pUN sAMA..

Ni pUN sAMA..

sUrAU huKm...tEnANg jE...

sUrAU huKm...tEnANg jE...

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

mY suraU...

mY suraU...

meeTiNg suRau dAA..

meeTiNg suRau dAA..

BahAGiAN dALaM mASJiD...

BahAGiAN dALaM mASJiD...

lATiHaN mEmAdAm...

lATiHaN mEmAdAm...

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

BaHagiaN LuAr...

BaHagiaN LuAr...

My pREnD...

My pREnD...

Posing yE.....

Posing yE.....

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

mY nepHeW iS praYinG..

mY nepHeW iS praYinG..

my BesT pReNd..

my BesT pReNd..

bAHaGiAN tEPi mASJiD

bAHaGiAN tEPi mASJiD

gUrU pUlA mEMaDaM..

gUrU pUlA mEMaDaM..

pRa SEkOLAh..

pRa SEkOLAh..

pARKiNG kERETA

pARKiNG kERETA

dAh oK SiKiT...

dAh oK SiKiT...

tEkA kAt mAnA...

tEkA kAt mAnA...

Ni Pun SaMaaa..

Ni Pun SaMaaa..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

Ni kaT MelaKa juGa..

Ni kaT MelaKa juGa..

mAsjiD sG beSi

mAsjiD sG beSi