Wednesday, 3 August 2011

Pengalaman Berubat 1

1 comments
Baru-baru ini, seorang murid sekolahku selalu pengsan di sekolah. Kadang-kadang sampai dua kali satu hari.Pendek kata pengsan je sedar, sedar je pengsan. Aku diberitahu kawan-kawan tetapi memandangkan masa tu aku sudah pulang, jadi tak dapatlah berbuat apa-apa. Guru lainlah kena hantar murid tu balik bila dia sedarkan diri. Aku pula masuk sekolah pukul 10 pagi balik pukul 4 petang...dua sesilah katakan.

Hari tu, kebetulan aku berada di sekolah. Dia pengsan lagi dan aku dipanggil seorang ustazah yang mengajar kelasnya. Aku tengok terbaring atas lantai dengan mata terbeliak dan tangan mengeras. aku baringkan di atas meja.

Aku bacalah apa yang patut...alfatihah, ayat kursi dan doa-doa berkaitan.Alhamdulillah, sedarlah murid tu. Tapi, matanya cukup tajam dan menjeling ke kanan dan ke kiri sambil dia memberitahu aku ada makhluk di hadapannya berwarna hijau. tapi yang dia paling takut warna hitam.

Aku pun minta dia merenung mataku. Aku mula membaca beberapa ayat Al-Quran dan tiba-tiba, dia pengsan lagi daaa..
dalam lima minit dua kali pengsanlah kiranya. Rupa-rupanya dia pengsan sebab terlampau takut dek kerana ternampak bermacam-macam makhluk yang menakutkan. Cuba bayangkan kalu kita di tempat dia, mahu tak takut.

Aku pun lakukan ruqyah macam tadi. Bila tersedar, aku suruh dia pergi kantin makan dengan ustazah tu. Selepas itu, aku ingatkan ustazah tersebut agar maklumkan pentadbir sekolah tentang perkara ini dan aku juga ingin berjumpa dengan ibubapanya.

Esok tengahari, aku dipanggil pentadbir untuk berjumpa dengan bapanya. Aku bertanya beberapa soalan kepada bapanya. Ternyata anaknya baru shahaja mengalami penyakit sedemikian, kira dalam kurang sebelum. Dalam tempoh itu, beliau telah berubat di banyak tempat termasuk di pusat perubatan Islam, berjumpa ustaz-ustaz dan bomoh. Pelbagai jawapan diberikan kepadanya. namun masalah tetap berlaku. Malah anaknya semakin hari semakin menjadi-jadi. Yang peliknya, kat sekolah je pengsan tapi kat rumah tidak.

Aku minta agar murid tersebut dibawa kerumahku untuk diubati. Aku bukanlah ahli dalam mengubati orang. Tetapi oleh kerana kesiankan muridku ini yang selalui pengsan, aku cubalah apa yang aku boleh dengan kuasa Allah.

Aku pun mula mengubatinya. Kali pertama berubat, beliau sudah menunjukkan tanda-tanda yang baik di mana beliau tidak pengsan lagi. Aku sambung dengan rawatan kedua dan ketiga.

Sekarang, Alhamdulillah. Muridku sudah baik dan tidak diganggu lagi. Bapanya bertanya, bagaimana ustaz melakukannya?aku menjawab: Hanya Al-Quran dan doa Rasulullah yang dibaca.Tidak lebih dari itu. Itu semua kehendak Allah. kalu Dia hendak menyembuhkan, dengan siapa pun kita berubat, kita pasti sembuh. Itulah keyakinan sepenuhnya yang patut ada dalam diri kita. Masalahnya ialah kita yakin dengan Allah, tetapi sejauh mana keyakinan itu....

Yang kita lakukan hanya sedikit ikhtiar yang tidak memberi apa-apa bekas pada Kudrat dan Iradat Allah. Rasulullah ada bersabda "sakit itu ketentuan Allah dan kesembuhan juga ketentuan Allah,Itu Semua ketentuan Allah".

Sejarah ada menyatakan bahawa Khalid Al-Walid, panglima Islam terkemuka pada zaman Rasulullah pernah dicabar orang kafir supaya meminum racun jikalau Islam itu benar. Beliau terus meminum racun itu dengan berkata"Dengan nama Allah, tiada apa yang memudaratkan dengan namaNya di langit dan di bumi, dan Dialah Maha mendengar dan mengetahui". Dengan kuasa Allah, beliau tidak mengalami apa-apa kesan daripada racun yang diminum.

Itulah yang dinamakan keyakinan pada Allah.

One Response so far.

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Leave a Reply

 

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

kEBAKaRAN juGaK..

kEBAKaRAN juGaK..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

KANTiN sEKOLahLa..

KANTiN sEKOLahLa..

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

BlOK sEKoLAh..

BlOK sEKoLAh..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

mURiD yANg bAiK...

mURiD yANg bAiK...

Ni hUkM dARi LuAr.....

Ni  hUkM dARi LuAr.....

depaN zOoo...

depaN zOoo...

dAri ataS baNguNan

dAri ataS baNguNan

oRanG kuAt SurAu Ni

oRanG kuAt SurAu Ni

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

kANTiN jUGAK...

kANTiN jUGAK...

mEEtiNG jUGaK dAA..

mEEtiNG jUGaK dAA..

KetA SapA ni...

KetA SapA ni...

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

Ni pUN sAMA..

Ni pUN sAMA..

sUrAU huKm...tEnANg jE...

sUrAU huKm...tEnANg jE...

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

mY suraU...

mY suraU...

meeTiNg suRau dAA..

meeTiNg suRau dAA..

BahAGiAN dALaM mASJiD...

BahAGiAN dALaM mASJiD...

lATiHaN mEmAdAm...

lATiHaN mEmAdAm...

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

BaHagiaN LuAr...

BaHagiaN LuAr...

My pREnD...

My pREnD...

Posing yE.....

Posing yE.....

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

mY nepHeW iS praYinG..

mY nepHeW iS praYinG..

my BesT pReNd..

my BesT pReNd..

bAHaGiAN tEPi mASJiD

bAHaGiAN tEPi mASJiD

gUrU pUlA mEMaDaM..

gUrU pUlA mEMaDaM..

pRa SEkOLAh..

pRa SEkOLAh..

pARKiNG kERETA

pARKiNG kERETA

dAh oK SiKiT...

dAh oK SiKiT...

tEkA kAt mAnA...

tEkA kAt mAnA...

Ni Pun SaMaaa..

Ni Pun SaMaaa..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

Ni kaT MelaKa juGa..

Ni kaT MelaKa juGa..

mAsjiD sG beSi

mAsjiD sG beSi