Sunday, 7 August 2011

Kelebihan Zikrullah

2 comments

Assalaamualaikum...zikirullah bermaksud ingat pada Allah,atau menyebut nama Allah.Ia berasal daripada perkataan zakaro yakni menyebut atau mengingati sesuatu.Zikir luas maksudnya.Segala ibadah dan pengabdian kita pada Allah juga adalah zikir.Cuma solat adalah zikir yang paling agung kerana ianya melibatkan zikir lidah,zikir hati dan zikir anggota badan termasuk tangan,kaki,mata,kepala dan sebagainya.Lain-lain zikir hanya melibatkan lidah dan hati.Imam Ibnu Atho' menyatakan zikir ada 6 macam,serendah-rendahnya zikir lidah tanpa hati dan setinggi-tingginya ialah hatinya,lidahnya dan anggota badannyanya tidak melihat yang lain melainkan Allah.Renungkanlah...Dalam ilmu perubatan Islam banyak ditekankan soal zikir.Ini kerana zikir ibarat pertalian kita dengan Allah.Orang yang selalu berzikir akan merasakan dia hampir dengan Allah.Manakala orang yang tidak suka berzikir atau malas menyebut nama Allah akan melupakan Allah dan sentiasa lalai.Ingatlah,jadikan zikrullah amalan harian setiap detik,bukan hanya selepas solat sahaja.Dalam perubatan islam,zikir merupakan amalan inti seseorang perawat.Merawat bukan saja memerlukan bacaan AlQuran sahaja,malah perawat harus kuat darisegi hubungannya dengan Allah...

Tersebu​t di dalam kitab al-azkaar Imam nawawi, diriwayatkan bahawa rasulullah melihat seorang wanita sedang bertasbih dengan khusyu' dan mengira-ngira tasbihnya dengan buah tasbih dikedua-dua tangannya. Rasulullah bersabda''inginkah dikau amalan tasbih jika engaku beramal dengannya, nescaya ianya lebih banyak pahalanya daripada apa yang engkau kirakan dengan bilangan tasbihmu itu, bertasbihlah dengan berkata: subhaanallah adada ma fi khalqil ardh, subhaanallah adada ma fii khalqis samaa', subhanallaah adada ma baina zaalik, subhaanallah adada maa huwaa khaaliq, walhamdulillaah mithla zaalik, wallaahu akbar mithla zaalik, wa laa ilaaha illaah mithla zaalik, wa la haula walaa quwwata illa billaahii alyyil aziimi mithla zaalik"

Maksudnya: maha suci Allah, sebanyak ciptaan di bumi, maha suci Allah sebanyak ciptaan di langit, maha suci Allah, sebanyak ciptaan antara keduanya, maha suci Allah selaku maha Pencipta, pujian bagi Allah sebanyak itu jua, Allah maha Besar sebanyak itu jua, tiada tuhan yang di sembah melainkan sebanyak itu jua, dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah sebanyak itu jua...Wallaahu a'lam.

Sayyidina Ali Radhiallahu anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah juga bersabda," adakah manusia itu lemah untuk melakukan seribu kabajikan setiap hari, bertanyalah seorang sahabat" bagaimana ya Rasuulullah, baginda menjawab: dengan bertasbih sebanyak seratus kali nescaya kamu akan diberikan oleh Allah seribu kebajikan".

Imam Abu Hassan Asyaari, imam ahlis sunnah waljamaah kita meriwayatkan satu hadis dalam sahih bukhari bahawa Rasulullah SAW bersabda" Beza antara orang yang berzikir dan tidak berzikir ialah seperti orang yang hidup dan orang yang mati". marilah kita memperbanyakkan zikir pada Allah pada bulan yang mulia ini.

Imam Ghazali rahimahullah amat menekankan soal zikir. Di sana ada zikir yang diamalkan oleh Imam Ghazali, yang terkenal dengan nama Aurad Imam Al- Ghazali. Beliau menyusun zikir-zikir yang penting mengikut hari tertentu. Zikir yang beliau amalkan seperti di bawah:

Hari Isnin                    : Laa haula wala Quwwata Illaa Billaahil Aliyyil Aziim.
Hari Selasa                 : Allahumma Solli Alaa Abdika Wanibiyyika Warasuulikal Amiin, Wa alaa Aalihii
                                    Wasohbihii Wasallim.
Hari Rabu                   : Astagfirullaahal Aziim.
Hari Khamis               : Subhaanallaahil Aziim Subhaanallaahi Wabihamdih.
Hari Jumaat                : Yaa Allah.
Hari Sabtu                  : Laa Ilaahaillallaah.
Hari Ahad                  : Yaa Hayyu Yaa Qayyuum.

Zikir ini sudah saya amalkan sejak sekian lama di samping zikir-zikir lain yang amat bermanfaat dalam mendekatkan kita pada yang Maha Esa. Mudah-mudahan kita menjadi golongan yang disebut oleh Allah sebagai "wazakarullaaha kathiiran"....
Wallaahua'lam bissowaab...

2 Responses so far.

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

  2. Delete la response no ekor tu.. rasa macam tak sesuai pula untuk blog ni

Leave a Reply

 

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

kEBAKaRAN juGaK..

kEBAKaRAN juGaK..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

KANTiN sEKOLahLa..

KANTiN sEKOLahLa..

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

BlOK sEKoLAh..

BlOK sEKoLAh..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

mURiD yANg bAiK...

mURiD yANg bAiK...

Ni hUkM dARi LuAr.....

Ni  hUkM dARi LuAr.....

depaN zOoo...

depaN zOoo...

dAri ataS baNguNan

dAri ataS baNguNan

oRanG kuAt SurAu Ni

oRanG kuAt SurAu Ni

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

kANTiN jUGAK...

kANTiN jUGAK...

mEEtiNG jUGaK dAA..

mEEtiNG jUGaK dAA..

KetA SapA ni...

KetA SapA ni...

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

Ni pUN sAMA..

Ni pUN sAMA..

sUrAU huKm...tEnANg jE...

sUrAU huKm...tEnANg jE...

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

mY suraU...

mY suraU...

meeTiNg suRau dAA..

meeTiNg suRau dAA..

BahAGiAN dALaM mASJiD...

BahAGiAN dALaM mASJiD...

lATiHaN mEmAdAm...

lATiHaN mEmAdAm...

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

BaHagiaN LuAr...

BaHagiaN LuAr...

My pREnD...

My pREnD...

Posing yE.....

Posing yE.....

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

mY nepHeW iS praYinG..

mY nepHeW iS praYinG..

my BesT pReNd..

my BesT pReNd..

bAHaGiAN tEPi mASJiD

bAHaGiAN tEPi mASJiD

gUrU pUlA mEMaDaM..

gUrU pUlA mEMaDaM..

pRa SEkOLAh..

pRa SEkOLAh..

pARKiNG kERETA

pARKiNG kERETA

dAh oK SiKiT...

dAh oK SiKiT...

tEkA kAt mAnA...

tEkA kAt mAnA...

Ni Pun SaMaaa..

Ni Pun SaMaaa..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

Ni kaT MelaKa juGa..

Ni kaT MelaKa juGa..

mAsjiD sG beSi

mAsjiD sG beSi