Wednesday, 10 August 2011

Rawatan Bagi Orang Pengsan

2 comments
Assalaamualaikum...

Pada pagi subuh yang hening ini, terdetik di hati saya untuk berkongsi ilmu dan pengetahuan tentang rawatan bagi orang yang pengsan. Ianya mungkin jarang berlaku, tetapi jika berlaku, ianya mewujudkan suasana yang panik sekali.

Perkara ini bukan sahaja perlu diketahui oleh perawat sahaja, malah ianya perlu diketahui oleh semua orang. Andaikan kalau anak isteri kita pengsan di rumah, apakah tindakan kita? Paling senang, basuh mukanya dengan segelas air, kalau tak baik jugak hantarlah ke klinik atau hospital berhampiran. Itulah yang biasa atau boleh dilakukan jikalau kita tidak mempelajari apa-apa tentang masalah pengsan. Tapi, andaikata kita ada sedikit ilmu, adalah lebih baik dan bermanfaat.

Semasa di Institut Pendidikan dahulu, saya ada melalui satu kursus kesihatan anjuran kementeria Kesihatan. banyak tip-tip kesihatan terutama yang ada hubungkait dengan jantung dan pernafasan. Dengan sedikit pengetahuan perubatan yang ada, jika digabungkan dengan rawatan Islam atau alternatif, ianya adalah lebih baik dan bermanfaat.

Perkara pertama yang perlu kita tahu ialah sebab-musabbab pengsan. Pengsan boleh terjadi dek pelbagai perkara seperti gangguan makhluk halus, terlalu penat, terlalu letih, sakit pada bahagian tertentu, terlalu lapar atau dahaga, gangguan pada pernafasan atau jantung dan sebagainya.

Langkah-Langkah Lawatan:

1- Letakkan pesakit ditempat yang selesa dan jangan sekali-kali dikerumun. Tinggikan bahagian kaki atau lapik kakinya dengan sesuatu yang tinggi sedikit.

2- Sentuhlah badan pesakit, terutama bahagian penting badannya seperti mukanya, dahinya, lehernya, dan dadanya. Rasakan apa-apa seperti rasa panas, sejuk atau boleh jadi pesakit menggelatar, berpeluh dan sebagainya. Cuba sapukan air pada muka dan kepalanyanya.

3- Periksa keadaan pernafasan pesakit. Adakah ia bernafas atau tidak? Rasakan pada dada dan periksa tanda-tanda pernafasan samaada lemah atau kencang. Jika tidak ada tanda-tanda pernafasan, buatlah CPR. Tapi pastikan dengan cara yang betul. yang tu kena rujuk bahagian ''expert'' CPR lah. Jika bernafas, teruskan dengan:

4- Periksa nadi pesakit. Letakkan ibujari pada pusat nadi seperti pergelangan tangan, leher dan sebagainya. Kira bilangan denyutan nadi tersebut. Denyutan nadi yang baik dan normal adalah antara 70 hingga 90 denyutan. jika kurang 70, maknanya nadi lemah. Dikhuatiri ianya disebabkan masalah jantung. Maka cepat-cepatlah bawa ke hospital. Jika lebih 90 pula, maknanya kemungkinan ia hanya pitam biasa disebabkan oleh terlalu penat, lapar dan sebagainya. Cuba sapukan air pada muka dan bahagian lehernya sambil berdoa pada Allah. Jika normal pula, iaitu antara 70 hingga 90, maka bolehlah teruskan :

5- Gosok dan tekan-tekan pada bahagian tengah betis kanan pesakit, kira-kira sebelah tulang betis. Urut-urutlah bahagian tersebut kerana itu adalah PRUS, ataupun disebut juga pusat saraf bagi melegakan pengsan. Itu istilah perubatan urut moden.

6- Pegang bahagian atas kepala pesakit dengan kedua belah tangan kita. Rasakan haba yang keluar dari ubun-ubunnya. Bacalah bismillahirrohmaanirrahim sebanyak 41 kali , tidak terlampau laju dan tidak terlalu perlahan, tidak nyaring dan tidak juga perlahan. Kira tengah-tengahlah.

Disebut dalam kitab Mujarrob Madinatul Asror, bahawa jika dibacakan bismillah sebanyak 41 kali pada orang yang maghmiy yakni pengsan, nescaya ia akan sedar pada waktu itu juga dengan izin Allah. Ia merupakan amalan para ulama silam, terutama ulama hikmah.

7- Bacakan Surah Al-Mukminuun ayat 115 hingga 118 pada telinga pesakit. Lepas baca, tiup halus ke dalam lubang telinganya dengan niat kesedaran dan kesembuhan. ini adalah amalan Ibnu Masoud, sahabat Rasulullah SAW apabila ada seorang sahabat lain yang pengsan. Ini juga amalan kebanyakan perawat Islam dalam menangani masalah gangguan terutama histeria.

8- Lihat perubahan. Biasanya ada perubahan jika ianya tidak disebabkan oleh masalahmasalah yang serius. Segera hantar ke hospital jika tiada perubahan.

Semoga bermanfaat, Insyaa Allah.

2 Responses so far.

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

  2. Azri Ayub says:

    Perkongsian yang menarik. Lagi-2 ada unsur Islam. Lebih yakin. Terima kasih

Leave a Reply

 

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

pOndoK BarU suMbanGaN YB..

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

mAsJiD kOTa dAmANSArA...

kEBAKaRAN juGaK..

kEBAKaRAN juGaK..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

gAmBAr sEKoLAhKU...mERAH kUNiNG tuUUU..

KANTiN sEKOLahLa..

KANTiN sEKOLahLa..

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

gURu aGAmA sEDANg mEETiNG

BlOK sEKoLAh..

BlOK sEKoLAh..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

MaSjiD HaMZaH BaTu CaVeS..

mURiD yANg bAiK...

mURiD yANg bAiK...

Ni hUkM dARi LuAr.....

Ni  hUkM dARi LuAr.....

depaN zOoo...

depaN zOoo...

dAri ataS baNguNan

dAri ataS baNguNan

oRanG kuAt SurAu Ni

oRanG kuAt SurAu Ni

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

mASJi bNDr bARu sG bULOh..

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

pROgRAm kESeLamAtAn KEBaKArAN

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

Xda OraNg Pun TePi SeKolaH..

kANTiN jUGAK...

kANTiN jUGAK...

mEEtiNG jUGaK dAA..

mEEtiNG jUGaK dAA..

KetA SapA ni...

KetA SapA ni...

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

LegaR LuaR...CaNtikKaN??

Ni pUN sAMA..

Ni pUN sAMA..

sUrAU huKm...tEnANg jE...

sUrAU huKm...tEnANg jE...

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

PanDaiKe bAwa BaS DiK..

mY suraU...

mY suraU...

meeTiNg suRau dAA..

meeTiNg suRau dAA..

BahAGiAN dALaM mASJiD...

BahAGiAN dALaM mASJiD...

lATiHaN mEmAdAm...

lATiHaN mEmAdAm...

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

dEpAn sEKoLAH...xDA oRAnG

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

YanG NaMpAk Tu The StoRe..

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

ni aNAk bUAhKU yAnG bARu oPERAtiON....

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

JoM JoM Jom...Jom Heboh HebOh

BaHagiaN LuAr...

BaHagiaN LuAr...

My pREnD...

My pREnD...

Posing yE.....

Posing yE.....

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

dEpaN Aaa FaMoSa MelakA

mY nepHeW iS praYinG..

mY nepHeW iS praYinG..

my BesT pReNd..

my BesT pReNd..

bAHaGiAN tEPi mASJiD

bAHaGiAN tEPi mASJiD

gUrU pUlA mEMaDaM..

gUrU pUlA mEMaDaM..

pRa SEkOLAh..

pRa SEkOLAh..

pARKiNG kERETA

pARKiNG kERETA

dAh oK SiKiT...

dAh oK SiKiT...

tEkA kAt mAnA...

tEkA kAt mAnA...

Ni Pun SaMaaa..

Ni Pun SaMaaa..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

pANgSAPUri sG bESi...TiNGGiNYEr..

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

AlhAmdUliLLah...seMakiN Ok...

Ni kaT MelaKa juGa..

Ni kaT MelaKa juGa..

mAsjiD sG beSi

mAsjiD sG beSi